Is chocolade gezond?

Is chocolade gezond?

‘Chocolade is gezond, zeker tijdens de wintermaanden’, kopt het AD in oktober 2018. Het is een van de zoveelste artikelen die gaan over de gezondheidsaspecten van chocolade. De chocoholic in mij wordt altijd blij van dit soort berichten. Waarna ik meteen denk: geloof je het zelf? Alsof de dokter ooit tegen je zou zeggen: ‘Ja maar mevrouwtje, u eet ook veel te weinig chocolááá!’ Tja… wat is het nou? Is chocolade gezond of toch niet?

Antioxidanten in chocolade

Geloof me, ik zou niets liever willen dan dat chocolade gezond zou zijn. En het goede nieuws: dat is het ook! Chocolade bevat onder andere flavanolen. Deze stofjes behoren tot de antioxidanten. Ze bestrijden de zogenaamde ‘vrije radicalen’. Dat zijn dan weer stoffen die nogal agressief zijn en schade kunnen toebrengen aan je weefsels en cellen. Flavonolen helpen je lichaam dus om gezond te blijven. So far, so good!

Vitaminen en mineralen in chocolade

En er is meer blij nieuws: chocolade is namelijk een bron van nog veel meer stoffen die je lichaam nodig heeft. De weerstand ondersteunende vitamine D2 bijvoorbeeld, zoals blijkt uit het AD-artikel. Maar ook magnesium (goed voor de spieren), calcium (houdt je botten sterk), selenium (onmisbaar voor mooie nagels) en kalium (ondersteunt de werking van het zenuwstelsel). Ja ja, dit gaat de goede kant op! En toch, je voelt hem natuurlijk al aankomen, is er een ‘maar’…

MAAR….

Als je verder leest in de artikelen over hoe gezond chocolade is, dan krabbelen ze uiteindelijk allemaal terug. Ja, chocolade bevat gezonde stoffen. Maar…. je moet er niet meer dan 1 blokje per dag van eten. In zo’n een lekkere reep of bonbon zitten namelijk ook heel veel ingrediënten die helemaal niet zo goed voor je zijn.

Chocolade gezond? Pannenkoeken ook!

Om de feiten er maar even bij te pakken: 100 gram pure chocolade bevat 4 gram selenium en 3,2 gram ijzer. Maar ook ruim 33 gram vet, waarvan er maar liefst 20 gram van het slechte soort (namelijk verzadigd) is. En dan hebben we het nog niet eens over de ruime schep suiker die de chocolade nou juist zo lekker maakt. De slechte stoffen in chocolade wegen letterlijk zwaarder dan de ‘health benefits’. Chocolade is dus eigenlijk net zo goed voor je als pannenkoeken met stroop. Want ook daar zitten gezonde voedingsstoffen zoals calcium, eiwitten en ijzer in.

En… is chocolade gezond?

Jammer maar helaas: chocolade is geen superfood. Door het hoge vet- en suikergehalte word je er dik van. Bovendien is het slecht voor je bloedsuikerspiegel en zal het waarschijnlijk ook je cholesterolgehalte verhogen. Nooit meer chocolade eten dus? Ho ho, dat kan natuurlijk niet. En dat hoeft ook helemaal niet. Want als je chocolade met mate (ja, ik heb ook een bloedhekel aan die term) eet, dan is er niks aan het handje. Sterker nog, dan is het niet eens slecht voor je. Misschien is het dan zelfs ook nog wel een heel klein beetje goed voor je.

Forget melk en wit, go puur

Wil je zoveel mogelijk profiteren van de gezonde stofjes in chocolade, dan kun je het beste hele pure chocolade eten. Deze stofjes zitten namelijk alleen in de cacaoboon, niet in de overige ingrediënten van chocolade. Kies een reep met een cacaogehalte van minstens 85%. Die bevat geen melkpoeder en relatief weinig suiker. Daardoor blijft er meer plek over voor de cacao. Honderd procent pure chocolade is nog de allerbeste optie, maar daar moet je tegen kunnen. Ik vind het nog altijd niet lekker, maar smaken verschillen natuurlijk.

Rauwe chocolade

Een andere goede optie: rauwe chocolade. Bij de productie van raw chocolate worden de cacaobonen slechts minimaal verhit. Volgens de kenners blijven er door deze productiemethode veel meer ‘goede’ stofjes in de cacao achter. Rauwe chocolade wordt meestal ook met minder suiker bereid dan de standaard supermarktreep. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van kokosbloesemsuiker. Deze suikersoort schijnt het glucosegehalte in het bloed minder snel te laten pieken dan de geraffineerde suiker.

Waarom je steeds weer leest dat chocolade gezond is

Dat chocolade gezond zou zijn, is dus niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) waar. Maar waarom verschijnen er dan zoveel ‘onderzoek-wijst-uit-dat’-artikelen in de pers? Misschien omdat we het graag allemaal willen geloven. De meeste mensen houden wel van een lekker chocolaatje, maar gezondheid is tegenwoordig ook heel belangrijk. Headlines als ‘Chocolade met zink is een wondermiddel voor een langer leven’, of ‘Chocolade helpt tegen de hoest’ doen het daarom altijd goed. Maar er is meer…

Hoe objectief zijn die onderzoeken?

Volgens het Amerikaanse mediabedrijf Vox Media worden de wetenschappelijke onderzoeken naar de health benefits van chocolade vaak financieel ondersteund door chocoladefabrikanten. Zo zou Mars Inc., het bedrijf achter M&M’s, Snickers en andere choco hits, al vele wetenschappelijke publicaties over de flavonolen in cacao de wereld in hebben geholpen. Ook heeft het bedrijf conferenties over dit onderwerp gesponsord. Oei, dat klinkt verdacht veel als ‘wij van WC-eend…’.

Waarom chocolade goed voor mij is

Oké, dus chocolade is niet zo gezond als ze je willen doen geloven. Da’s nou jammer… Of ik hierdoor minder chocolade zal eten? No way! Chocolade is goed voor me. Misschien niet voor mijn lijf, maar wel voor m’n brein! Ik word gewoon erg gelukkig van chocolade. En dat is dan weer belangrijk voor mijn psychische gezondheid. Wacht, is er niet een wetenschappelijk onderzoekje waar dat uit blijkt? Ik ga zoeken! Straks. Eerst even een kop thee met een stukje chocolade… 😉



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.